Olej czy oliwa do smażenia?

Olej czy oliwa do smażenia?

Redakcja

2016-11-20

brak komentarzy

Wszyscy są przekonani o drogocennych właściwościach oliwy z oliwek, mimo wszystko nadal na licznych portalach da się przeczytać, iż smażenie na niej jest bezwartościowe. Jaka jest prawda? Czy da się smażyć na oliwie z oliwek? Olej czy oliwa do smażenia - na czym lepiej przyrządzać dania? Zdecydowanym faworytem okazuje się oliwa. 

Wpływ oliwy z oliwek na zdrowie

Oliwa z oliwek przejawia potwierdzony naukowo dodatni wpływ na nasze zdrowie. Posiada ona dużo przeciwutleniaczy oraz substancji przeciwzapalnych, sądzi się też, iż broni przed nowotworem. Pomimo ogólnego stosowania oliwy do smażenia w kuchniach śródziemnomorskich stale powszechny okazuje się mit, iż w wysokiej temperaturze oliwa z oliwek gubi własne cechy i tworzy się w niej dużo niezdrowych substancji.

O ile rzeczywiście niemal każde oleje pochodzenia roślinnego nie nadają się smażenia, to na dobrej oliwie z oliwek da się bezproblemowo smażyć. 70% oliwy to kwas oleinowy – jednonienasycony kwas tłuszczowy, który okazuje się stabilny w wysokich temperaturach. Negatywne składniki produkowane są przede wszystkim z wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, których oliwa z oliwek posiada niewiele, przeciwnie do na przykład oleju rzepakowego czy słonecznikowego.

Prawdziwa oliwa z oliwek jedynie w 11% składa się z wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, mimo wszystko jej unikalne cechy zabezpieczą takie tłuszcze przed utlenieniem oraz niezdrowymi zmianami. Oliwa extra virgin z pierwszego tłoczenia na zimno posiada szczególnie sporo polifenoli oraz tokoferoli, które obronią wielonienasycone kwasy tłuszczowe. Jedno z eksperymentów udowodniło, że oliwa jest niezdrowa zaledwie po 24-27 h smażenia. Naukowcy trzymali oliwę podgrzaną do 175 stopni poprzez 36 godz. oraz udowodniono, iż oliwa ta pomimo utraty części witaminy E i polifenoli, stale miała szczególnie wiele własnych oryginalnych drogocennych cech.

W świetne obecnej wiedzy wydaje się, iż to z całą pewnością polifenole w oliwie zabezpieczą jej tłuszcze przed utlenianiem w wysokiej temperaturze. Mnóstwo polifenoli posiada tłoczona na zimno oliwa extra virgin, a już najrozsądniej posiadać niefiltrowaną oliwę, ponieważ cząstki stałe eliminowane przy filtrowaniu pełnią podobną funkcję jak polifenole i dodatkowo zabezpieczą tłuszcze w wysokiej temperaturze. Istotne, by oliwę chronić przed światłem oraz tlenem, które rozkładają polifenole. Oliwa musi mieć dokładnie zamkniętą ciemną butelkę i w dłuższych terminach musi być przechowywana w ciemnych pomieszczeniach.

Na oliwie z oliwek da się bezproblemowo smażyć pod paroma warunkami:

- używaj oliwy do smażenia wyłącznie jednorazowo, lub zjadając ją potem z daniem, lub wylewając
- stosuj jedynie oliwę extra virgin, najrozsądniej niefiltrowaną
- stroń od głębokiego smażenia
- próbuj nie smażyć nazbyt długo i nie dopuszczaj oliwy do dymienia w za wysokiej temperaturze

Reasumując: oliwa z oliwek dobrze nadaje się do smażenia. Oddaje ona daniom własny szlachetny i nieco gorzkawy aromat oraz zapach, z mięs najdogodniej chyba komponuje się z wołowiną. Do smażenia da się więc używać wszystkich tłuszczów zwierzęcych (przykładowo smalec lub masło klarowane) i oleju kokosowego. Wszystkie inne oleje pochodzenia roślinnego na czele z rzepakowym, słonecznikowym oraz sojowym są negatywne dla organizmu nawet na zimno, a co tylko użyte do smażenia.v


Dodaj komentarz


Brak komentarzy

Bądź pierwszy i zostaw komentarz !

DietaZdrowy styl życia