Właściwości zdrowotne kaparów

Właściwości zdrowotne kaparów

Redakcja

2016-09-09

brak komentarzy

Kapary to przyprawa, która już dawno zalazła wykorzystanie w diecie europejskiej, szczególnie śródziemnomorskiej. Są dobrym bogactwem przeciwutleniaczy, które opóźniają efekt starzenia oraz zabezpieczą bezpośrednio przed chorobami układu naczyniowego a także rakiem. Zobacz, które jeszcze cechy lecznicze posiadają kapary oraz do których dań najrozsądniej ich użyć.

Kapary to niedorozwinięte pączki kwiatowe kaparu ciernistego, marynowane lub konserwowane. Teraz okazują się stosowane jako przyprawa w diecie, ale dawniej - z uwagi na własne cechy zdrowotne - znalazły duże wykorzystanie w medycynie ludowej. Były powszechnie uznawane za afrodyzjak, oraz artykuł zapewniający pracę układu trawiennego oraz wątroby, ograniczający niestrawności a także mający cechy przeciwreumatyczne.

Zobacz też: Przepis na kotleciki z kaszy gryczanej

Kapary w mniej więcej 83 procentach składają się z wody mineralnej. Resztę są wszechobecne elementy mineralne, wit. (szczególnie wit. C a także A), oraz saponozydy steroidowe (posiadają właściwości wykrztuśne, moczopędne, zwiększają wytwarzanie śluzu oraz potęgują przemiana materii tkanki tłuszczowej). Jednak za najważniejsze składniki kaparów uznaje się polifenole.

Zobacz też: Co zdrowsze: bataty czy ziemniaki?

Kapary odznaczają się bardzo wysoką ilością polifenoli, czyli przeciwutleniaczy - skladników ochraniających bezpośrednio przed guzami nowotworowymi a także spowalniających mechanizmy zużycia się żołądka. Surowe posiadają ok. 310 mg polifenoli na 100 g, a średnia zawartość danych w polifenoli w 100 g kaparów w zalewie to 135,56 - 180,77 mg.¹Kwiaty kaparu ciernistego zakwitają po wstaniu z łóżka, a już po zmroku tworzą się świeże owoce.Polifenole występujące w kaparach to kempferol, kwercetyna oraz rutyna, mimo wszystko za główny uznaje się taki ostatni. Rutyna uszczelnia oraz umacnia krwionośne naczynia, usprawnia absorbowanie istotnych skladników oraz osłabia utlenianie wit. C, przedłużając jednocześnie jej oddziaływanie. Jednak głównie okazuje się silnym antyoksydantem, chroniącym bezpośrednio przed groźnym wpływem wolnych rodników intensyfikujących mechanizmy zużycia żołądka.


Dodaj komentarz


Brak komentarzy

Bądź pierwszy i zostaw komentarz !

OdchudzanieDietaZdrowy styl życia