Które oleje są najzdrowsze?

Które oleje są najzdrowsze?

Redakcja

2016-11-06

brak komentarzy

Wiele osób przechodzących na dietę zastanawia się, czy tłuszcze są faktycznie niezbędne w jadłospisie. Nic dziwnego, że takie wątpliwości istnieją, albowiem na każdym kroku mówi się o zbędnym tłuszczu, zalegającej tkance tłuszczowej, zaś smażenie potraw na tłuszczu kojarzy się z olbrzymią porcją kalorii. Lekarze również zalecają śledzić poziom „złego” cholesterolu, zaś producenci sprzętu AGD oferują urządzenia do gotowania bez dodatku tłuszczu. Ale czy ten cały tłuszcz jest naprawdę taki straszny jak go malują?

Według najnowszej piramidy żywieniowej, która została opracowana przez prof. Waltera Willetta wśród produktów, które niewątpliwie powinny znajdować się w diecie każdego dnia są nierafinowane oleje roślinne bogate w kwasy omega-3. To one przeciwdziałają chorobom układu krążenia, wspomagają pracę mózgu, a przy tym pomagają utrzymać doskonałe wcięcie w talii.

Skoro już wiemy, że tłuszcze w diecie są absolutnie rekomendowane to jakie są najzdrowsze oleje?

Oliwa z oliwek

W jej zawartości znajdziemy kwas oleinowy, która ma cechy przeciwmiażdżycowe. Wspomaga kurację wrzodów żołądka, a przy tym obniża poziom „złego” cholesterolu nawet o 20 procent! Właściwości zostały potwierdzone badaniem na reprezentatywnej grupie Amerykanów, którzy w swojej diecie codziennie stosowali oliwę z oliwek - zarówno do sałatek, jak i do smażenia. Okazało się, że ryzyko zapadnięcia na choroby serca spadło nawet o 30 procent! Ten olej powinien znaleźć się również w diecie osób cierpiących z powodu nadwagi, albowiem blokuje działanie genów odpowiedzialnych za otyłość.

Olej kokosowy

Olej kokosowy to jeden z najzdrowszych olejów świata o wielu zastosowaniach. Składa się głównie z kwasów tłuszczowych MCT, które przyspieszają tempo metabolizmu i dodają energii. Rekomenduje się jego spożycie osobom na diecie, albowiem kwasy MCT w połączeniu z niektórymi produktami potrafią zmniejszyć ich kaloryczność. Warto wiedzieć, że wśród kwasów MCT znajduje się kwas laurynowy wspierający odporność oraz kwas oleinowy o właściwościach przeciwzapalnych.

Olej lniany

Wiele mówi się o prozdrowotnych właściwościach oleju lnianego. Zawiera ogrom wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, które transportują lipidy we krwi, obniżają poziom cholesterolu i przeciwdziałają miażdżycy. Są również istotne dla ustabilizowania ciśnienia krwi oraz prawidłowej pracy układu nerwowego. Warto mieć świadomość, że niedobór kwasów tłuszczowych zawartych w oleju lnianym może powodować zaburzenia ze strony układu pokarmowego, a także wielu organów wewnętrznych. Dla przykładu - przesuszona skóra i zaburzenie równowagi hormonalnej może być wynikiem niedoboru kwasów tłuszczowych w diecie.


Dodaj komentarz


Brak komentarzy

Bądź pierwszy i zostaw komentarz !

OdchudzanieDieta